
VLADIMIR MAKUC: V vse smeri - Poklon Vladimirju Makucu ob 100. obletnici rojstva
VLADIMIR MAKUC: V vse smeri - Poklon Vladimirju Makucu ob 100. obletnici rojstva
Modra nit - zbirka Claudia Dedenara (Trst, 1952–2017)
Bidermajerska dnevna soba grofov Coronini
Retrospektivna fotografska razstava Gorana Antleja »Inkognito«
Vladimir Makuc je eden izmed najbolj priljubljenih in prepoznavnih slovenskih umetnikov dvajsetega stoletja. S svojim značilnim slogom in ustvarjalno svobodo je postal vizualna ikona in upravičeno vstopil v slovensko kolektivno zavest, še pred podelitvijo Prešernove nagrade za življenjsko delo, najvišjega priznanja na področju umetnosti v Sloveniji.
Razstave na Gradu Kromberk:
Ob prisotnosti avtorja
Voljera
Leda, Evropa in ostale
Goriški muzej, ki hrani pomemben del njegovega opusa, skupaj z Galerijo Prešernovih nagrajencev Kranj, Mestno galerijo Nova Gorica, Portopiccolo Art Gallery v Sesljanu in Kulturnim domom Gorica, posveča umetniku velik razstavni projekt ob stoti obletnici njegovega rojstva. Na šestih razstavah, ki se razprostirajo v času in prostoru, tematsko in retrospektivno predstavljamo izjemno pot umetnika, ki se je rodil v Solkanu 8. maja 1925.
Na Gradu Kromberk so na ogled tri tematski sklopi, avtoportret, ptice in mitološka motivika, ki so značilni za vsa obdobja Makučevega ustvarjanja, v številnih slogovnih in tehničnih variacijah. V Vili Bartolomei pa se osredotočamo na tiskanje grafik, saj hranimo v muzeju tudi umetnikovo prešo in številne matrice, ki so svojevrstni objekti, nosilci Makučevega značilnega izraznega jezika.
Skozi leta je avtoportret zanj postal prava vzporedna zvrst, izdelal je številne v vseh tehnikah, ki jih je obvladal. Umeščeni so na prosto, ko za slikarskim stojalom, oborožen s platnom in čopičem, zavzeto slika vedute, živali in ljudi. Z minevanjem desetletij se njegov obraz stara, pokrajine in ponavljajoči se liki njegovih del, ki so očitno plod brezčasnega spomina, pa medtem ostajajo večno nespremenjeni.
Makučeva rustikalna in pikra poetika je dosegla vrhunec v vseh uporabljenih tehnikah, v ikoničnih upodobitvah ptic, ptičic in krilatih bitij, ki so ga spremljala na njegovi poti, od živahnih petelinov na podeželju s konca petdesetih let 20. stoletja do vodnih ptic iz obdobja po letu 2000. Ti krilatci so simbol svobode, transcendentalnega in lahkotnosti, kot tudi čarobni sli med svetovi, nenehno razpetimi med zemljo in nebom. Umetnik jih je redno upodabljal z zanj značilno otroško razposajenostjo, pogosto tudi trpko in groteskno.
Klasična grška mitologija je močno navdihnila Makučevo domišljijo. Navdušila ga je zlasti Zevsova umetnost preobrazbe v številne prepoznavne živali, da bi uspešno izpeljal svoja ljubezenska osvajanja, pogosto v obliki čudovitih ptic, umetnikove ikonične teme. Makuc se je posebej osredotočil na mit o Evropi, ki je srečala Zevsa v podobi bika, in o Ledi, ki jo je kralj bogov zapeljal v podobi laboda, ter na upodobitve številnih pastiric oziroma gozdnih nimf, ki igrajo na piščali v idiličnih podeželskih svetovih.
Nazadnje se tematike in situacije, ki plastijo znake in sporočila, v neskončni avtorjevi svobodi pogosto prekrivajo in nalagajo na površju likovnih del, na različnih vizualnih in pomenskih ravneh, ter tako ustvarjajo novo mitologijo, nekakšno sodobno bukolično mitopoezo.
Razstava v Vili Bartolomei: Umetnost tiskanja
Vladimir Makuc je bil nesporen mojster grafične umetnosti. Za svoje grafike in gravure je prejel številna priznanja in nagrade doma in v tujini. V svoji dolgi karieri je preizkušal različne tehnike, začenši z lesorezom v petdesetih letih dvajsetega stoletja, nato je v šestdesetih letih prešel na barvno jedkanico v kombinaciji z akvatinto, ki mu je omogočala mehke barvne prehode ob ohranjanju rezkih grafičnih elementov. V sedemdesetih letih prejšnjega stoletja se je uveljavil tudi v reliefnem tisku in se nazadnje od osemdesetih let dalje osredotočil na barvno suho iglo s posegi z brusnim kamnom.
V Vili Bartolomei se znajdemo v umetnikovem ateljeju, v jedru procesa graviranja plošč in tiskanja papirja s prešo ter Makučevimi izvirnimi delovnimi pripomočki.
Foto: Luka Carlevaris in Katarina Brešan
Lokacija: Grad Kromberk in Vila Bartolomei
Od:
8 maj 2025
Do:
8 jan 2026
Kuratorja:
Katarina Brešan in Massimo Premuda